Hejného metoda

Ukázková hodina ZDARMA

Ohlasy

Lukáš Palatinus
Z odborných textů prof. Hejného a jeho spolupracovníků je zřetelné, že metoda VOBS není nějaký „rychlokvašený“ pokus o alternativu za každou cenu, ale propracovaná a promyšlená metoda, která vzešla z dlouholeté práce v terénu, na školách a s žáky.

S Hejného metodou výuky matematiky jsem se seznámil poté, co začala být zaváděna ve škole v naší obci. Prostudoval jsem učebnice a také některé texty prof. Hejného. Okamžitě mě nadchl systém učebnic, způsob, jak nenásilnou formou vedou žáky k pochopení a osvojení i relativně komplikovaných konceptů. Zaujaly mě ovšem také teoretické základy celé metody. Z odborných textů prof. Hejného a jeho spolupracovníků je zřetelné, že metoda VOBS není nějaký „rychlokvašený“ pokus o alternativu za každou cenu, ale propracovaná a promyšlená metoda, která vzešla z dlouholeté práce v terénu, na školách a s žáky.

Hejného metodou se nyní vzdělávají dvě mé dcery a moje žena podle ní vyučuje. Vidím tak doslova v přímém přenosu, jak děti matematika baví, jak přirozeně ji přijímají a jak si postupně budují nejen schopnost používat naučené postupy, ale především chápat logiku, která za nimi je.

Dr.rer.nat. Lukáš Palatinus
vedoucí vědecký pracovník Fyzikálního ústavu Akademie věd ČR
Tomáš Salomon
Metoda pana profesora Hejného je jedinečná a přínosná nejen díky její koncepci, ale hlavně v principech přesahujících pouhou matematiku a jejich propojení do dalších oborů.

Metoda pana profesora Hejného je jedinečná a přínosná nejen díky její koncepci, ale hlavně v principech přesahujících pouhou matematiku a jejich propojení do dalších oborů. Velmi se nám líbí postup, při němž vše nevysvětluje sám učitel, nýbrž žák musí přemýšlet nad tím, jak má vyřešit zadaný úkol. Proto jsme velmi rádi, že můžeme prostřednictvím Nadace České spořitelny podpořit tuto koncepci výuky, která mění přístup k dětem, učí je logicky přemýšlet a smysluplně řešit nejen matematické problémy.

Ing. Tomáš Salomon
předseda dozorčí rady Nadace České spořitelny a předseda představenstva České spořitelny
Pavel Kysilka
Metoda skvěle a přirozeně využívá zvídavosti, hravosti, otevřenosti a zájmu dětí, a může tak plně využít jejich velkého potenciálu.

Osvojení matematiky dává člověku schopnost strukturovaného myšlení, logické argumentace, intelektuální disciplínu a zlepšuje i náš potenciál spolupráce. Matematika je klíčová pro zvládnutí všech technických a přírodovědných oborů, které byly, jsou a budou páteří konkurenceschopnosti České republiky. Koncepce výuky matematiky profesora Hejného skvěle a přirozeně využívá zvídavosti, hravosti, otevřenosti a zájmu dětí, a může tak plně využít jejich velkého potenciálu.

Ing. Pavel Kysilka, CSc
zakladatel a předseda správní rady 6DAcademy
Zbyněk Frolík
Hejného metoda vede k oblibě mate​matiky, pochopení souvislostí okolo nás a k rozvoji logického myšlení.

Z vlastní zkušenosti dovedu docenit vliv výuky matematiky a z toho vyplývající dovednosti, které jsou klíčové pro úspěšný život každého z nás. Její výuka zábavnou formou už od základní školy vede děti, které jsou vesměs přirozeně zvídaví, k její oblibě, pochopení souvislostí okolo nás a k rozvoji logického myšlení. Dnešní „standardní“ přístupy k výuce matematiky většinu dětí znechutí a ty si společně s jejich rodiči si vytvoří k matematice negativní vztah. To ústí v zájem o studium humanitních oborů, i když má dnešní mládež obrovskou budoucnost v technických oborech, kde máme velmi silnou tradici i mezinárodní postavení. V celorepublikovém projektu Matematika s chutí se právě metoda prof. Hejného ukázala jako mimořádně vhodná pro moderní výuku, když tito žáci dosáhli nejlepších výsledků. Ale hlavně je to bavilo a matematiku si řada z nich oblíbila. Schopnost aplikovat posléze matematické znalosti a myšlení v dalších předmětech, jako je fyzika či chemie, výrazně ulehčuje další studium už dnes hodně zatíženým dětem. Jsem tomu velmi rád, že existuje nové kurikulum, které může vrátit našim dětem nejen přední příčky ve znalostech v Evropě, ale především jim vrátí radost do školních lavic a mnohem lépe je připraví do života.

Ing. Zbyněk Frolík
generální ředitel Linet s.r.o.
Karel Janeček
Bude skvělé pro naši zemi, pokud se styl výuky touto metodou rozšíří do co nejvíce škol.

Matematika je extrémně důležitá pro rozvoj dětí, protože rozvíjí racionální a analytické myšlení. Kvalitní vzdělání v matematice naučí děti logicky přemýšlet a smysluplně řešit problémy. Schopnost přemýšlet také v dalším důsledku zlepší komunikaci mezi lidmi a je jedním z nejdůležitějších aspektů rozvoje společnosti. Málo kvalitní výuka matematiky je bohužel jednou z největších slabin našeho školství. Nemá smysl, aby se děti učily nazpaměť vzorečky. Klíčové je pochopit podstatu problému a porozumět logické souslednosti kroků vedoucích k jeho řešení. K chápání a aktivnímu přístupu k učení je potřeba děti motivovat zábavnou a hravou formou výuky. Dílo profesora Hejného je skvělou prací, která splňuje tyto náročné požadavky. Bude skvělé pro naši zemi, pokud se styl výuky touto metodou rozšíří do co nejvíce škol.

Mgr. Karel Janeček, MBA, PhD.
spolumajitel RSJ
Vladimír Srb
Metoda pana profesora Hejného má promyšlenou a vyzkoušenou metodiku, jak všechny žáky aktivně zapojovat do řešení matematických úloh a ponechat jim radost z objevování.

Metoda pana profesora Hejného stojí na dvou základních pilířích:

  1. Velmi chytře promyšleném systému úloh, které jsou žákům předkládány k řešení.
  2. Odlišné roli učitele. Učitel předkládá žákům úlohy k řešení a žáci sami na řešení přicházejí a vzájemně si vysvětlují, která řešení jsou správná a která ne a proč. Učitel se dostává do pozadí a hlavně ze začátku kultivuje vzájemnou komunikaci mezi žáky. Později to již není třeba, protože to již žáci sami umějí.

Pokud jsou tyto oba pilíře ve výuce dobře uplatňovány, a my víme, že to jde, tak se to projevuje takto:

  1. Žáci mají z matematiky radost.
  2. Žáci se s odvahou a chutí pouštějí i do neznámých úloh.
  3. Žáci dokáží argumentovat svá řešení.
  4. Žáci dokáží naslouchat svým spolužákům a případně neurážlivým způsobem jim věcně zdůvodnit, proč jejich řešení není správné.
  5. Žáci dokáží účinně spolupracovat ve dvojicích i větších skupinách. Stejně tak umějí samostatně objevovat matematiku v plném rozsahu, který je předepsán rámcovými vzdělávacími programy.

Věříme, že toto je přístup, který maximálně podporuje rozvoj každého dítěte. Dítě se optimálně nerozvíjí jen v oblasti matematického myšlení, ale i v oblasti sociální a zdravě se vyvíjí jeho sebevědomí při řešení problémových úloh. Toto jsou hodnoty, které pomohou dětem být v životě úspěšní a spokojení.

Mgr. Vladimír Srb
vedoucí vzdělávacího programu Nadace České spořitelny

Máte na nás dotaz? Napište nám