Hejného metoda

Ukázková hodina ZDARMA

O metodě

Jedinečná výuková metoda

Osvědčená metoda, vyvinutá prof. Vítem Hejným a rozpracovaná jeho synem prof. Milanem Hejným, buduje matematické poznání zcela přirozeným způsobem, který respektuje poznávací proces člověka. Proti učení se zpaměti staví hluboké porozumění, proti učitelské autoritě víru žáka v sebe sama a proti strachu nebo nudě v hodinách matematiky radost a dobrodružství.

Certifikovaní lektoři

Našimi lektory jsou kvalifikovaní učitelé pro 1. stupeň ZŠ s osvědčením společnosti prof. Hejného pro výuku matematiky Hejného metodou. U všech našich lektorů vedle vysoké profesionality požadujeme praktickou dovednost vést výuku ve vybrané věkové skupině dětí a také bezpodmínečně nutné osobnostní předpoklady. Lektoři se průběžně metodicky vzdělávají.

Výborné výsledky

Děti vzdělávané Hejného metodou mají výborně rozvinuté logické myšlení, prostorovou představivost a osobnostně-sociální předpoklady pro budoucí náročné studium i následnou profesi. Děti umí argumentovat, diskutovat, získávat informace a rozhodovat se, důvěřovat si a nést důsledky svého jednání. Dosahují výborných výsledků v mezinárodních soutěžích, národních srovnávacích zkouškách, přijímacích zkouškách z matematiky na střední školy, apod.

Podpora pro rodiče

Hejného metoda nabízí významnou podporu pro všechny rodiče a jiné dospělé, kteří mají doma dítě touto metodou v matematice vzdělávané. Nabízí množství online aktivit, od základních informací přes hlubší metodologii pro laiky až po rodičovskou poradnu a diskuzní fóra. Pro rodiče našich dětí pořádáme rodičovské kavárny, semináře a pracovní dílny.

12 klíčových principů
1Budování schémat
Matematické poznatky budujeme v dětských myslích strukturálně. Nejprve vytvoříme první položku, k ní pak postupně a systematicky přidáváme další tak, aby vytvořily souvislé propojené schéma. K naučeným poznatkům se naše úlohy cyklicky vrací, není problém, když dítě i delší dobu schází.
2PRÁCE V PROSTŘEDÍCH
Matematické poznatky konstruujeme současně v mnoha různých prostředích, která mají vlastní příběh a pravidla. Děti se ve známých prostředích cítí bezpečně a plně se mohou soustředit na zadanou úlohu. Systém prostředí je nastaven tak, aby zachytil všechny styly učení a fungování dětské mysli – komu nevyhovuje jedno prostředí, bude úspěšný v jiném.
3ROLE LEKTORA
Lektor u nás nepřednáší ani nerozhoduje o správnosti řešení. Lektor organizuje práci: Systematicky a cíleně zadává úlohy a pomáhá řídit diskuzi. V případě, že děti přijmou chybný poznatek, zadá takovou úlohu, v které lze chybu snadno odhalit.
4ROZVOJ OSOBNOSTI
Nepředáváme dětem hotové poznatky, ale učíme je argumentovat, diskutovat a vyhodnocovat. Děti pak samy umí posoudit, co je pro ně správné, respektují druhého, umí se rozhodovat a statečně nesou i důsledky svého konání.
5SKUTEČNÁ MOTIVACE
Motivace k poznání je dětem přirozená a vychází z pocitu úspěchu, z upřímné radosti z dobře vyřešené úlohy, z vlastních pokroků i z uznání kamarádů a lektora. Když děti vidí úlohu, není jejich reakcí averze, ale nadšení: To vyřeším! Naše děti nepracují pro známky, ale pro radost.
6REÁLNÉ ZKUŠENOSTI
Děti si od prvního dne svého života budují databázi zkušeností. My těchto zkušeností využíváme a pomáháme jim vytvářet z nich obecné úsudky. Další zkušenosti pak získávají řešením našich úloh. Kdybychom se dětem snažili předat hotové poznatky, uloží si je do paměti jen krátkodobě a bez souvislostí.
7RADOST Z MATEMATIKY
Naše úlohy i formy práce jsou koncipovány tak, aby řešení bylo zábavné a radost z vyřešených úloh velká. Toto je pak spouštěčem motivace k řešení dalších úloh a jakékoli další intelektuální práci.
8VLASTNÍ POZNATEK
Poznatek získaný vlastní úvahou je kvalitnější než poznatek převzatý. Děti sbírají celou řadu zkušeností, konzultují je s kamarády, vysvětlují jim své teorie a následně vše ověřují na dalších úlohách. Dobře rozumí tomu, co dělají. Pokud bychom děti vedli k reprodukci a imitaci, nebudou v budoucnu ochotny ani schopny se k žádným novým poznatkům dopracovat vlastními silami.
9PROLÍNÁNÍ TÉMAT
Matematická témata budujeme v souvislostech, které navíc odpovídají zkušenostem dětí, takže děti jsou schopny si kdykoli jednotlivý poznatek odvodit či lehce vybavit. Kdyby se učily jednotlivá fakta izolovaně bez skutečného pochopení, na mnohá si pravděpodobně časem vůbec nevzpomenou.
10PRÁCE S CHYBOU
Chyba je jen nedostatek zkušeností na cestě k poznatku. Analýza chyby vede k hlubší zkušenosti, díky které děti poznatkům lépe porozumí. Podporujeme děti, aby chyby našly samy, a učíme je přemýšlet, proč chyba nastala. Trestat dítě za chybu není cesta: Dítě, které by mělo zakázáno padat, by se nikdy nenaučilo chodit.
11PŘIMĚŘENÉ VÝZVY
Naše úlohy jsou odstupňovány podle obtížnosti tak, aby každé dítě mělo před sebou přiměřené výzvy. Každý tak řeší úlohy přiměřené svým schopnostem, nikdo se nebojí a nikdo se nenudí. Odstranění strachu a nudy z matematiky je pro nás prioritou.
12PODPORA SPOLUPRÁCE
Děti nečekají, až se výsledek objeví na tabuli. Kdo potřebuje poradit, konzultuje s kamarádem, kdo je hotov, nabízí pomoc ostatním. Diskuzí ve skupině se rodí většina objevů.

Máte na nás dotaz? Napište nám